. . .
Projecten & activiteiten
-
ALMOSTYOU
gastvrijheid
-
Autohotel
instante stedelijkheid
-
Bikes to Borrow
geschiedenis
-
Blauwe Huis Cinema
instante stedelijkheid
-
Bloemen voor IJburg
instante stedelijkheid
-
Blue Meetings
gastvrijheid
-
Blue Print
geschiedenis
-
Boekenkas
instante stedelijkheid
-
Brief van Marcel Möring
geschiedenis
-
Chattheater
instante stedelijkheid
-
Chill-ROOM
instante stedelijkheid
-
City Telling IJburg
geschiedenis
-
Creatief op IJburg
geschiedenis
-
Debat 'Kunst van het samenleven'
gastvrijheid
-
Do you wanna work it?
instante stedelijkheid
-
Faculty of Invisibility
gastvrijheid
-
Frida
gastvrijheid
-
Galerie Evolution de l'art
geschiedenis
-
Gast≠vrij
gastvrijheid
-
Geluidswandeling IJburg
geschiedenis
-
Hollow Land
geschiedenis
-
Huisstijl
geschiedenis
-
Identiteitbouwer
geschiedenis
-
IJBOARD
geschiedenis
-
IJboot
instante stedelijkheid
-
IJbuild
geschiedenis
-
Kunstboom
instante stedelijkheid
-
Leesjeblauw
instante stedelijkheid
-
M2M Radio
gastvrijheid
-
Motel Out of the Blue
instante stedelijkheid
-
Parade der Stedelijkheid
instante stedelijkheid
-
Periscoop
instante stedelijkheid
-
Proeflokaal
instante stedelijkheid
-
Project Johan Siebers
gastvrijheid
-
Publieke moestuin
instante stedelijkheid
-
Pump Up The Blue
instante stedelijkheid
-
Rondleiding door de stilte
geschiedenis
-
Schaduwcurator
gastvrijheid
-
Schoolmaken
instante stedelijkheid
-
Sing for your supper
gastvrijheid
-
Socially Yours
gastvrijheid
-
Spreekuur
instante stedelijkheid
-
Stedelijk in de stad
gastvrijheid
-
Think Tank
geschiedenis
-
Van pionieren tot wonen
geschiedenis
-
ZIJ-Power
geschiedenis
-
ZZP krant
geschiedenis
Bewoners & bewerkers
-
Bart Janssen
Landschapsarchitect (Nederland, woont en werkt in Arnhem)
-
Cesare Pietroiusti
Kunstenaar (Italie, woont en werkt in Rome)
-
Cheikh Sakho
Schilder (Senegal, woont en werkt in Amsterdam)
-
Daniela Paes Leao
Kunstenaar en filmmaker (Portugal, woont en werkt in Amsterdam)
-
Dennis Kaspori
Architect (Nederland, woont en werkt in Rotterdam)
-
Dennis Straat
Stadsdeelwethouder Zeeburg
-
Elke Krasny
Curator (Oostenrijk, werkt en woont in Wenen)
-
Eveline de Munck Mortier
Beeldend kunstenaar (Nederland)
-
Floris van Heijnsbergen
Beeldend kunstenaar (Nederland)
-
Frida
Beeldend kunstenaar
-
Herve Paraponaris
Beeldend kunstenaar (Frankrijk, woont en werkt in Rotterdam)
-
Het Blauwe Huis
-
Howard Chan
Kunstenaar/directeur The AiR Association Limited (China, woont en werkt in Hong Kong)
-
Igor Dobrocic
Theatermaker/programmadirecteur ECF (Servië, woont en werkt in Amsterdam)
-
Igor Roovers
Programma manager Projectbureau IJburg
-
IJburg TV
www.ijburgtv.nl
-
Inga Zimprich
Kunstenaar and kunsttheoretica (Duitsland, woont en werkt in Maastricht / Ukraine)
-
Ingrid Meus
Kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Den Haag)
-
Jeanne van Heeswijk
Beeldend kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Rotterdam)
-
Jo van der Spek
Radiomaker (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
-
Johan Bakker
Bewoners IJburg, initiatiefnemer van De Boekenkas
-
Johan Siebers
Filosoof (Nederland, woont en werkt in Londen)
-
Joost Grootens
Kunstenaar en vormgever (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
-
M7red (Mauricio Corbalan + Pio Torroja)
Architecten (Argentinië, wonen en werken in Buenos Aires)
-
Marcel Möring
Schrijver (Nederland, woont en werkt in Rotterdam)
-
Marianne Maasland
Kunsthistoricus (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
-
Marthe van Eerdt
Bewoner IJburg, Initiatiefnemer kinderbibliotheek Leesjeblauw
-
Nicoline Koek
Kunsthistorica, ondernemer en initiatiefnemer Bloemen voor IJburg
-
Nuno Sacramento
Schaduwcurator (Portugal, woont en werkt in Lissabon)
-
Orgacom
Kunstenaars en cultureel intermediair (Nederland, wonen en werken in Amsterdam en Istanbul)
-
Peter van Keulen
Bewoner IJburg, initiatiefnemer van IJboot
-
Pilot Publishing (Ella Gibbs + Amy Plant)
Kunstenaars (Engeland, wonen en werken in Londen)
-
Roé Cerpac
Beeldend kunstenaar (Israël, woont en werkt in Amsterdam)
-
Rudy Luijters
Beeldend kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Brussel)
-
Sarah van Sonsbeeck
Kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
-
Silvia Russel
Beeldend kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
-
Silvia Russel
Beeldend kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
-
Sonia Boyce
Kunstenaar (Engeland, woont en werkt in Londen)
-
soundtrackcity
Soundtrackcity Amsterdam
-
Stedelijk Museum
Stedelijk Museum Amsterdam
-
Tere Recarens
Kunstenaar (Spanje, woont en werkt in Berlijn)
-
Transparadiso (Barbara Holub + Paul Rajakovics)
Kunstenaar & stedenbouwkundige/architect (Oostenrijk, wonen en werken in Wenen)
-
Usha Mahabiersing
Bewoonster IJburg, initiatiefnemer van de Blauwe Huis Cinema
-
Yane Calovski
Kunstenaar en schrijver (Macedonië, woont en werkt in Skopje)
sluiten
sluiten
Nieuwsarchief
Januari 2010
December 2009
November 2009
Oktober 2009
September 2009
Augustus 2009
Juli 2009
Juni 2009
Mei 2009
April 2009
Maart 2009
- Reuze periscoop geeft IJburg zijn uitzicht terug
- Teken de petitie Uitzicht op!
- Woensdag 25 maart 13.00-17.00: Kunstbus Noordje op Wielen
- Zaterdag 28 maart: De kunst van het samenleven
- Het Nieuwe Gezin. Een verslag van Anique Weve
- Verslag; The (un)making of IJburg
- Zaterdag 14 maart 15.00: Een 'maakbare' samenleving
- Hands-on Utopia
- Uitzicht op! Een nieuwe kijk op IJburg
- Zaterdag 7 maart 15.00: Ideaal Wonen
- Beeldverslag filmavond Women Only 12 februari
Februari 2009
Januari 2009
December 2008
Oktober 2008
September 2008
Augustus 2008
Juli 2008
Juni 2008
Mei 2008
April 2008
Maart 2008
Februari 2008
Januari 2008
December 2007
November 2007
Oktober 2007
September 2007
- Film Legrain en Beauvent
- Speciale last minute actie voor IJburgers
- Programma Autohotel
- Gezocht: medewerkers Autohotel
- Filmpje: Autohotel door Olga Russel
- Nieuwsbrief 19
- Radio Ruisriet M2M 28 september
- Filmpje: Identiteitbouwer door Daniela Paes Leao
- Filmpje Blauwe Huis Cinema door Jessie Vreden
- Filmpje Autohotel door Bright TV
- 3 oktober: Peter Faber vertelt geheimzinnige verhalen
- 22 september: Blok 35 Party
- Radio Ruisriet M2M 21 september
- Proeflokaal
- Moeders’ Mooiste: IJburg in tekeningen
- Nieuwsbrief 18
- Just another idea....
- Radio Ruisriet M2M 14 september
- 8 september: 'Scene's from the Balcony'
- Nieuwsbrief 17
- Radio Ruisriet M2M 7 september
- 1 september: extra kamer voor Het Blauwe Huis
- Presentatie 'Atlas of Suggestion' 1-9 September
Augustus 2007
Juli 2007
Juni 2007
Mei 2007
April 2007
Februari 2007
November 2006
September 2006
Mei 2006
April 2006
Maart 2006
September 2005
Mei 2005
April 2005
Maart 2005
Juni 2004
Mei 2004
sluiten
Hoogwoud, 1 maart 2005
Lieve Jeanne,
vannacht droomde ik over een huis op het water, feller blauw dan de zee en de lucht waardoor het werd omringd. Terwijl ik je nu deze brief schrijf vermengt dit beeld zich met zoveel andere. Door de dampen van de hete douche en koffie probeer ik een glimp op te vangen van hoe het was en hoe het zal zijn . . .
Een voordeel hebben we in ieder geval: wanneer het zelfstandig naamwoord 'huis' voorafgegaan wordt door een bijwoord dat de kleur er van aanduidt, lijkt het zich eenvoudig op het netvlies te branden. Als ijkpunt: woon jij in dat zwarte huis? Ik woonde ooit afgelegen in een groen huis, maar omdat het vroeger altijd geel was bleef ik in de ogen van de dorpelingen de bewoner van het gele huis. Als mikpunt: het bij de omwonenden ergernis opwekkende oranje huis van het architectenburo MVRDV. Als referentiepunt: het gele huis van Vincent van Gogh en de Casa Azul van Frida Kahlo en Diego Rivera, die jij de afgelopen jaren zo consequent en overtuigend als basis van Het Blauwe Huis hebt gepresenteerd in al die vergaderingen en commissies. Dat was het noodzakelijke voorwerk van wat ook maar enigszins als een begin van de realisering van Het Blauwe Huis gezien kan worden. Telkens kwam jij geïnspireerd uitleggen hoe nodig Het Blauwe Huis is als culturele vrijplaats voor IJburg, voor de stad Amsterdam, maar ook als model voor de vormgeving van nieuwe gemeenschappen waar dan ook. Het waren niet alleen de woorden die je sprak, maar juist ook de dwingende ondertoon alsof je leven er van af hing die de makers van IJburg van de urgentie van Het Blauwe Huis overtuigde.
Je las de stedenbouwer en de projectmanager voor uit de brieven van Van Gogh, wiens verlangen naar gastvrijheid werd gevormd door de wanhopige schreeuwende behoefte aan dialoog over de wereld met collega kunstenaars. Je vertelde over Casa Azul als de thuisbasis van de Mexicaanse revolutionairen, de plek waar de uit de USSR gevluchte Trotski welkom was. Zo is jouw werk meer dan een politiek correct excuus voor de probleemwijk, meer dan goed voor het stedenbouwkundige evenwicht van een tot op de centimeter vormgegeven nieuwbouwwijk. Het Blauwe Huis is een bewijs voor de voelbare noodzaak van het tegenwicht, één van de herbergen van de wereld voor wie wil zien in het donker.
Het vreemde is dat Het Blauwe Huis er altijd al was, met de stroom mee, tegen de klippen op, lang voordat de zanddelvers kwamen om het land te maken. In het donker werden de lichtgevende gangen al zichtbaar, die als veelkleurige spaghetti uit het transparante dak van Het Blauwe Huis groeiden en het verbonden met al die andere gekleurde huizen verspreid over de wereld. En door die gangen suisde voortdurend van alles: informatie, mensen, emoties. Ik verbaasde mij over het feit dat ik het nu pas zag.
Ik zie de gretige uitdrukking op je gezicht toen we voor het eerst naar binnen gingen nog voor me. Het huis was van binnen veel groter dan aan de buitenkant, net als in het boek 'House of Leaves' van Mark Z. Danielewski. Met als grote verschil dat de oneindige ruimtes in Het Blauwe Huis op IJburg niet als een bedreiging voor haar bewoners maar juist als een verrijkende uitdaging functioneerden. De spaghetti begon niet vanaf het dak, maar bleek deel uit te maken van een ondergronds netwerk. De muren stonden er als een decor ter geruststelling van de buitenwereld omheen. Alleen het opvallende kobalt blauw was verdacht. Je plofte neer in een gesponsorde luie stoel, en fluisterde opgelucht dat al dat onbegonnen werk er gewoon al was, dat je alleen maar hoeft aan te sluiten.
In het boek van Danielewski groeit het huis door de levens van de mensen die er binnen gaan. Het woord huis of het meervoud ervan staat telkens blauw gedrukt als verwijzing naar een blue screen; een leeg doek dat bij filmopnames wordt gebruikt wanneer pas naderhand een achtergrond wordt gemonteerd. Je zou kunnen zeggen dat de blauwe kleur van ons huis verwijst naar een nog niet bestaande omgeving... IJburg zal worden ingekleurd. Woord voor woord.
En nu kan het dan eindelijk gaan beginnen. De oprichting van jouw woningstichting voor de geest is een feit en zal uitgroeien tot een huurdersvereniging, waarin mensen van over de hele wereld zich met elkaar verbinden. Precies die mentale verbintenis over tijd en ruimte heen in relatie tot de plek waar je je fysiek bevindt zal voortdurend door jouw gasten ondervraagd worden.
Als voorzitter van Stichting Het Blauwe Huis kan ik niet wachten de eerste huurcontracten te mogen afgeven,
Tanja
sluiten
Brief van Tanja Karreman aan Het Blauwe Huis
Hoogwoud, 1 maart 2005
Lieve Jeanne,
vannacht droomde ik over een huis op het water, feller blauw dan de zee en de lucht waardoor het werd omringd. Terwijl ik je nu deze brief schrijf vermengt dit beeld zich met zoveel andere. Door de dampen van de hete douche en koffie probeer ik een glimp op te vangen van hoe het was en hoe het zal zijn . . .
Een voordeel hebben we in ieder geval: wanneer het zelfstandig naamwoord 'huis' voorafgegaan wordt door een bijwoord dat de kleur er van aanduidt, lijkt het zich eenvoudig op het netvlies te branden. Als ijkpunt: woon jij in dat zwarte huis? Ik woonde ooit afgelegen in een groen huis, maar omdat het vroeger altijd geel was bleef ik in de ogen van de dorpelingen de bewoner van het gele huis. Als mikpunt: het bij de omwonenden ergernis opwekkende oranje huis van het architectenburo MVRDV. Als referentiepunt: het gele huis van Vincent van Gogh en de Casa Azul van Frida Kahlo en Diego Rivera, die jij de afgelopen jaren zo consequent en overtuigend als basis van Het Blauwe Huis hebt gepresenteerd in al die vergaderingen en commissies. Dat was het noodzakelijke voorwerk van wat ook maar enigszins als een begin van de realisering van Het Blauwe Huis gezien kan worden. Telkens kwam jij geïnspireerd uitleggen hoe nodig Het Blauwe Huis is als culturele vrijplaats voor IJburg, voor de stad Amsterdam, maar ook als model voor de vormgeving van nieuwe gemeenschappen waar dan ook. Het waren niet alleen de woorden die je sprak, maar juist ook de dwingende ondertoon alsof je leven er van af hing die de makers van IJburg van de urgentie van Het Blauwe Huis overtuigde.
Je las de stedenbouwer en de projectmanager voor uit de brieven van Van Gogh, wiens verlangen naar gastvrijheid werd gevormd door de wanhopige schreeuwende behoefte aan dialoog over de wereld met collega kunstenaars. Je vertelde over Casa Azul als de thuisbasis van de Mexicaanse revolutionairen, de plek waar de uit de USSR gevluchte Trotski welkom was. Zo is jouw werk meer dan een politiek correct excuus voor de probleemwijk, meer dan goed voor het stedenbouwkundige evenwicht van een tot op de centimeter vormgegeven nieuwbouwwijk. Het Blauwe Huis is een bewijs voor de voelbare noodzaak van het tegenwicht, één van de herbergen van de wereld voor wie wil zien in het donker.
Het vreemde is dat Het Blauwe Huis er altijd al was, met de stroom mee, tegen de klippen op, lang voordat de zanddelvers kwamen om het land te maken. In het donker werden de lichtgevende gangen al zichtbaar, die als veelkleurige spaghetti uit het transparante dak van Het Blauwe Huis groeiden en het verbonden met al die andere gekleurde huizen verspreid over de wereld. En door die gangen suisde voortdurend van alles: informatie, mensen, emoties. Ik verbaasde mij over het feit dat ik het nu pas zag.
Ik zie de gretige uitdrukking op je gezicht toen we voor het eerst naar binnen gingen nog voor me. Het huis was van binnen veel groter dan aan de buitenkant, net als in het boek 'House of Leaves' van Mark Z. Danielewski. Met als grote verschil dat de oneindige ruimtes in Het Blauwe Huis op IJburg niet als een bedreiging voor haar bewoners maar juist als een verrijkende uitdaging functioneerden. De spaghetti begon niet vanaf het dak, maar bleek deel uit te maken van een ondergronds netwerk. De muren stonden er als een decor ter geruststelling van de buitenwereld omheen. Alleen het opvallende kobalt blauw was verdacht. Je plofte neer in een gesponsorde luie stoel, en fluisterde opgelucht dat al dat onbegonnen werk er gewoon al was, dat je alleen maar hoeft aan te sluiten.
In het boek van Danielewski groeit het huis door de levens van de mensen die er binnen gaan. Het woord huis of het meervoud ervan staat telkens blauw gedrukt als verwijzing naar een blue screen; een leeg doek dat bij filmopnames wordt gebruikt wanneer pas naderhand een achtergrond wordt gemonteerd. Je zou kunnen zeggen dat de blauwe kleur van ons huis verwijst naar een nog niet bestaande omgeving... IJburg zal worden ingekleurd. Woord voor woord.
En nu kan het dan eindelijk gaan beginnen. De oprichting van jouw woningstichting voor de geest is een feit en zal uitgroeien tot een huurdersvereniging, waarin mensen van over de hele wereld zich met elkaar verbinden. Precies die mentale verbintenis over tijd en ruimte heen in relatie tot de plek waar je je fysiek bevindt zal voortdurend door jouw gasten ondervraagd worden.
Als voorzitter van Stichting Het Blauwe Huis kan ik niet wachten de eerste huurcontracten te mogen afgeven,
Tanja