Het Blauwe Huis

. . .


empty

Projecten & activiteiten

  • ALMOSTYOU - gastvrijheid ALMOSTYOU
    gastvrijheid
  • Autohotel - instante stedelijkheid Autohotel
    instante stedelijkheid
  • Bikes to Borrow - geschiedenis Bikes to Borrow
    geschiedenis
  • Blauwe Huis Cinema - instante stedelijkheid Blauwe Huis Cinema
    instante stedelijkheid
  • Bloemen voor IJburg - instante stedelijkheid Bloemen voor IJburg
    instante stedelijkheid
  • Blue Meetings - gastvrijheid Blue Meetings
    gastvrijheid
  • Blue Print - geschiedenis Blue Print
    geschiedenis
  • Boekenkas - instante stedelijkheid Boekenkas
    instante stedelijkheid
  • Brief van Marcel Möring - geschiedenis Brief van Marcel Möring
    geschiedenis
  • Chattheater - instante stedelijkheid Chattheater
    instante stedelijkheid
  • Chill-ROOM - instante stedelijkheid Chill-ROOM
    instante stedelijkheid
  • City Telling IJburg - geschiedenis City Telling IJburg
    geschiedenis
  • Creatief op IJburg - geschiedenis Creatief op IJburg
    geschiedenis
  • Debat 'Kunst van het samenleven' - gastvrijheid Debat 'Kunst van het samenleven'
    gastvrijheid
  • Do you wanna work it? - instante stedelijkheid Do you wanna work it?
    instante stedelijkheid
  • Faculty of Invisibility - gastvrijheid Faculty of Invisibility
    gastvrijheid
  • Frida - gastvrijheid Frida
    gastvrijheid
  • Galerie Evolution de l'art - geschiedenis Galerie Evolution de l'art
    geschiedenis
  • Gast≠vrij - gastvrijheid Gast≠vrij
    gastvrijheid
  • Geluidswandeling IJburg - geschiedenis Geluidswandeling IJburg
    geschiedenis
  • Hollow Land - geschiedenis Hollow Land
    geschiedenis
  • Huisstijl - geschiedenis Huisstijl
    geschiedenis
  • Identiteitbouwer - geschiedenis Identiteitbouwer
    geschiedenis
  • IJBOARD - geschiedenis IJBOARD
    geschiedenis
  • IJboot - instante stedelijkheid IJboot
    instante stedelijkheid
  • IJbuild - geschiedenis IJbuild
    geschiedenis
  • Kunstboom - instante stedelijkheid Kunstboom
    instante stedelijkheid
  • Leesjeblauw - instante stedelijkheid Leesjeblauw
    instante stedelijkheid
  • M2M Radio - gastvrijheid M2M Radio
    gastvrijheid
  • Motel Out of the Blue - instante stedelijkheid Motel Out of the Blue
    instante stedelijkheid
  • Parade der Stedelijkheid - instante stedelijkheid Parade der Stedelijkheid
    instante stedelijkheid
  • Periscoop - instante stedelijkheid Periscoop
    instante stedelijkheid
  • Proeflokaal - instante stedelijkheid Proeflokaal
    instante stedelijkheid
  • Project Johan Siebers - gastvrijheid Project Johan Siebers
    gastvrijheid
  • Publieke moestuin - instante stedelijkheid Publieke moestuin
    instante stedelijkheid
  • Pump Up The Blue - instante stedelijkheid Pump Up The Blue
    instante stedelijkheid
  • Rondleiding door de stilte - geschiedenis Rondleiding door de stilte
    geschiedenis
  • Schaduwcurator - gastvrijheid Schaduwcurator
    gastvrijheid
  • Schoolmaken - instante stedelijkheid Schoolmaken
    instante stedelijkheid
  • Sing for your supper - gastvrijheid Sing for your supper
    gastvrijheid
  • Socially Yours - gastvrijheid Socially Yours
    gastvrijheid
  • Spreekuur - instante stedelijkheid Spreekuur
    instante stedelijkheid
  • Stedelijk in de stad - gastvrijheid Stedelijk in de stad
    gastvrijheid
  • Think Tank - geschiedenis Think Tank
    geschiedenis
  • Van pionieren tot wonen - geschiedenis Van pionieren tot wonen
    geschiedenis
  • ZIJ-Power - geschiedenis ZIJ-Power
    geschiedenis
  • ZZP krant - geschiedenis ZZP krant
    geschiedenis
projecten archief

Bewoners & bewerkers

  • Bart Janssen
    Landschapsarchitect (Nederland, woont en werkt in Arnhem)
  • Cesare Pietroiusti
    Kunstenaar (Italie, woont en werkt in Rome)
  • Cheikh Sakho
    Schilder (Senegal, woont en werkt in Amsterdam)
  • Daniela Paes Leao
    Kunstenaar en filmmaker (Portugal, woont en werkt in Amsterdam)
  • Dennis Kaspori
    Architect (Nederland, woont en werkt in Rotterdam)
  • Dennis Straat
    Stadsdeelwethouder Zeeburg
  • Elke Krasny
    Curator (Oostenrijk, werkt en woont in Wenen)
  • Eveline de Munck Mortier
    Beeldend kunstenaar (Nederland)
  • Floris van Heijnsbergen
    Beeldend kunstenaar (Nederland)
  • Frida
    Beeldend kunstenaar
  • Herve Paraponaris
    Beeldend kunstenaar (Frankrijk, woont en werkt in Rotterdam)
  • Het Blauwe Huis
  • Howard Chan
    Kunstenaar/directeur The AiR Association Limited (China, woont en werkt in Hong Kong)
  • Igor Dobrocic
    Theatermaker/programmadirecteur ECF (Servië, woont en werkt in Amsterdam)
  • Igor Roovers
    Programma manager Projectbureau IJburg
  • IJburg TV
    www.ijburgtv.nl
  • Inga Zimprich
    Kunstenaar and kunsttheoretica (Duitsland, woont en werkt in Maastricht / Ukraine)
  • Ingrid Meus
    Kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Den Haag)
  • Jeanne van Heeswijk
    Beeldend kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Rotterdam)
  • Jo van der Spek
    Radiomaker (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
  • Johan Bakker
    Bewoners IJburg, initiatiefnemer van De Boekenkas
  • Johan Siebers
    Filosoof (Nederland, woont en werkt in Londen)
  • Joost Grootens
    Kunstenaar en vormgever (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
  • M7red (Mauricio Corbalan + Pio Torroja)
    Architecten (Argentinië, wonen en werken in Buenos Aires)
  • Marcel Möring
    Schrijver (Nederland, woont en werkt in Rotterdam)
  • Marianne Maasland
    Kunsthistoricus (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
  • Marthe van Eerdt
    Bewoner IJburg, Initiatiefnemer kinderbibliotheek Leesjeblauw
  • Nicoline Koek
    Kunsthistorica, ondernemer en initiatiefnemer Bloemen voor IJburg
  • Nuno Sacramento
    Schaduwcurator (Portugal, woont en werkt in Lissabon)
  • Orgacom
    Kunstenaars en cultureel intermediair (Nederland, wonen en werken in Amsterdam en Istanbul)
  • Peter van Keulen
    Bewoner IJburg, initiatiefnemer van IJboot
  • Pilot Publishing (Ella Gibbs + Amy Plant)
    Kunstenaars (Engeland, wonen en werken in Londen)
  • Roé Cerpac
    Beeldend kunstenaar (Israël, woont en werkt in Amsterdam)
  • Rudy Luijters
    Beeldend kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Brussel)
  • Sarah van Sonsbeeck
    Kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
  • Silvia Russel
    Beeldend kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
  • Silvia Russel
    Beeldend kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
  • Sonia Boyce
    Kunstenaar (Engeland, woont en werkt in Londen)
  • soundtrackcity
    Soundtrackcity Amsterdam
  • Stedelijk Museum
    Stedelijk Museum Amsterdam
  • Tere Recarens
    Kunstenaar (Spanje, woont en werkt in Berlijn)
  • Transparadiso (Barbara Holub + Paul Rajakovics)
    Kunstenaar & stedenbouwkundige/architect (Oostenrijk, wonen en werken in Wenen)
  • Usha Mahabiersing
    Bewoonster IJburg, initiatiefnemer van de Blauwe Huis Cinema
  • Yane Calovski
    Kunstenaar en schrijver (Macedonië, woont en werkt in Skopje)
sluiten

Brief door Tanja Karreman / Letter by Tanja Karreman



(English below)
Hoogwoud, 1 maart 2005
Lieve Jeanne, vannacht droomde ik over een huis op het water, feller blauw dan de zee en de lucht waardoor het werd omringd. Terwijl ik je nu deze brief schrijf vermengt dit beeld zich met zoveel andere. Door de dampen van de hete douche en koffie probeer ik een glimp op te vangen van hoe het was en hoe het zal zijn . . .
Een voordeel hebben we in ieder geval: wanneer het zelfstandig naamwoord 'huis' voorafgegaan wordt door een bijwoord dat de kleur er van aanduidt, lijkt het zich eenvoudig op het netvlies te branden. Als ijkpunt: woon jij in dat zwarte huis? Ik woonde ooit afgelegen in een groen huis, maar omdat het vroeger altijd geel was bleef ik in de ogen van de dorpelingen de bewoner van het gele huis. Als mikpunt: het bij de omwonenden ergernis opwekkende oranje huis van het architectenburo MVRDV. Als referentiepunt: het gele huis van Vincent van Gogh en de Casa Azul van Frida Kahlo en Diego Rivera, die jij de afgelopen jaren zo consequent en overtuigend als basis van Het Blauwe Huis hebt gepresenteerd in al die vergaderingen en commissies. Dat was het noodzakelijke voorwerk van wat ook maar enigszins als een begin van de realisering van Het Blauwe Huis gezien kan worden. Telkens kwam jij geïnspireerd uitleggen hoe nodig Het Blauwe Huis is als culturele vrijplaats voor IJburg, voor de stad Amsterdam, maar ook als model voor de vormgeving van nieuwe gemeenschappen waar dan ook. Het waren niet alleen de woorden die je sprak, maar juist ook de dwingende ondertoon alsof je leven er van af hing die de makers van IJburg van de urgentie van Het Blauwe Huis overtuigde.
Je las de stedenbouwer en de projectmanager voor uit de brieven van Van Gogh, wiens verlangen naar gastvrijheid werd gevormd door de wanhopige schreeuwende behoefte aan dialoog over de wereld met collega kunstenaars. Je vertelde over Casa Azul als de thuisbasis van de Mexicaanse revolutionairen, de plek waar de uit de USSR gevluchte Trotski welkom was. Zo is jouw werk meer dan een politiek correct excuus voor de probleemwijk, meer dan goed voor het stedenbouwkundige evenwicht van een tot op de centimeter vormgegeven nieuwbouwwijk. Het Blauwe Huis is een bewijs voor de voelbare noodzaak van het tegenwicht, één van de herbergen van de wereld voor wie wil zien in het donker.
 
Het vreemde is dat Het Blauwe Huis er altijd al was, met de stroom mee, tegen de klippen op, lang voordat de zanddelvers kwamen om het land te maken. In het donker werden de lichtgevende gangen al zichtbaar, die als veelkleurige spaghetti uit het transparante dak van Het Blauwe Huis groeiden en het verbonden met al die andere gekleurde huizen verspreid over de wereld. En door die gangen suisde voortdurend van alles: informatie, mensen, emoties. Ik verbaasde mij over het feit dat ik het nu pas zag.
 
 
Ik zie de gretige uitdrukking op je gezicht toen we voor het eerst naar binnen gingen nog voor me. Het huis was van binnen veel groter dan aan de buitenkant, net als in het boek 'House of Leaves' van Mark Z. Danielewski. Met als grote verschil dat de oneindige ruimtes in Het Blauwe Huis op IJburg niet als een bedreiging voor haar bewoners maar juist als een verrijkende uitdaging functioneerden. De spaghetti begon niet vanaf het dak, maar bleek deel uit te maken van een ondergronds netwerk. De muren stonden er als een decor ter geruststelling van de buitenwereld omheen. Alleen het opvallende kobalt blauw was verdacht. Je plofte neer in een gesponsorde luie stoel, en fluisterde opgelucht dat al dat onbegonnen werk er gewoon al was, dat je alleen maar hoeft aan te sluiten.

In het boek van Danielewski groeit het huis door de levens van de mensen die er binnen gaan. Het woord huis of het meervoud ervan staat telkens blauw gedrukt als verwijzing naar een blue screen; een leeg doek dat bij filmopnames wordt gebruikt wanneer pas naderhand een achtergrond wordt gemonteerd. Je zou kunnen zeggen dat de blauwe kleur van ons huis verwijst naar een nog niet bestaande omgeving... IJburg zal worden ingekleurd. Woord voor woord.

  
En nu kan het dan eindelijk gaan beginnen. De oprichting van jouw woningstichting voor de geest is een feit en zal uitgroeien tot een huurdersvereniging, waarin mensen van over de hele wereld zich met elkaar verbinden. Precies die mentale verbintenis over tijd en ruimte heen in relatie tot de plek waar je je fysiek bevindt zal voortdurend door jouw gasten ondervraagd worden.
 
 Als voorzitter van Stichting Het Blauwe Huis kan ik niet wachten de eerste huurcontracten te mogen afgeven,

 

Tanja

 

================================================

 

Hoogwoud, March 1 2005
Dear Jeanne, last night I dreamt about a house on the water, brighter blue than the surrounding sea and air. While I am writing you this letter the image blends with so many others. Through a steaming hot shower and coffee I try to catch a glimpse of how it was and how it will be . . .
 
We have one advantage, though: the noun ‘house’ preceded by a colour adjective simply burns itself on the retina. As a touchstone: are you living in the black house over there? I once lived in a secluded green house, but because it had been yellow in the past I continued to be the occupant of the yellow house in the eyes of the villagers. As a target: the orange house of the firm of architects MVRDV causing annoyance among its neighbours. As a point of reference: Vincent van Gogh’s yellow house and the Casa Azul of Frida Kahlo and Diego Rivera, which you presented very consistently and convincingly as the starting point for The Blue House in all the meetings and committees over the past few years. It constituted the necessary preliminary work to get The Blue House started. Over and over again you came and explained with great inspiration the need for The Blue House, as a cultural refuge for IJburg, for the city of Amsterdam, but also as a model for the development of new communities anywhere. It was not just the words you spoke, but in particular the compelling undertone, as though your life depended on it, which convinced the developers of IJburg of the urgency of The Blue House.
 
To the town planners and the project managers you read from the letters of Van Gogh, whose craving for hospitality came forth from the desperate need for dialogue about the world with fellow artists. You pointed out how the Casa Azul was the home of the Mexican revolutionaries, a place where Trotsky was welcomed after his escape from the USSR. In that way your work goes well beyond a political correct excuse for a problem area, does more than balance the urban development of a new housing estate designed to the nearest millimetre. The Blue House is a proof of the tangible need for a counterbalance, one of the world’s harbours for whoever wants to see in the dark.     The odd thing is The Blue House has always been there, swimming with the stream, with all its might, long before the sand diggers arrived to create the land. In the dark the luminous corridors were already visible, growing like colourful spaghetti from the transparent roof of The Blue House and connecting it to all the other coloured houses in the world. Through those corridors all sorts of stuff was whizzing: information, people, emotions. It surprised me I hadn’t seen it before.

I still see the eager look on your face when we first went into the house. Like the house in Mark Z. Danielewski’s 'House of Leaves' it was much bigger on the inside than from the outside. With this important difference that the infinite spaces of The Blue House on IJburg didn’t pose a threat to its occupants but on the contrary acted as an enriching challenge. The spaghetti didn’t start from the roof, but turned out to be part of an underground network. The walls were just there as a décor to reassure the world outside. Only the striking cobalt blue was somewhat suspicious. You flopped into a sponsored easy chair, and whispered with a feeling of relief that the usual impossible tasks had already been taken care of, that you only had to join in.
 
In Danielewski’s book the house grows through the lives of the people entering it. Throughout the book the word house or its plural is printed in blue, referring to a blue screen; the empty screen used in shooting films when the background is put in afterwards. You could say the blue colour of our house refers to a not yet existing setting ... IJburg will be coloured in. Word for word.

 
And now at long last things can get started. Your 'housing association for the mind' has been founded and will grow into a tenants’ organisation in which people from all over the world can unite. The very same mental alliance across space and time in relation to your physical whereabouts that will be questioned unremittingly by your guests.

 

As chairwoman of The Blue House Foundation I can’t wait to issue the first leases,

 

Tanja

       

 

 

 

     
sluiten