. . .
Projecten & activiteiten
-
ALMOSTYOU
gastvrijheid
-
Autohotel
instante stedelijkheid
-
Bikes to Borrow
geschiedenis
-
Blauwe Huis Cinema
instante stedelijkheid
-
Bloemen voor IJburg
instante stedelijkheid
-
Blue Meetings
gastvrijheid
-
Blue Print
geschiedenis
-
Boekenkas
instante stedelijkheid
-
Brief van Marcel Möring
geschiedenis
-
Chattheater
instante stedelijkheid
-
Chill-ROOM
instante stedelijkheid
-
City Telling IJburg
geschiedenis
-
Creatief op IJburg
geschiedenis
-
Debat 'Kunst van het samenleven'
gastvrijheid
-
Do you wanna work it?
instante stedelijkheid
-
Faculty of Invisibility
gastvrijheid
-
Frida
gastvrijheid
-
Galerie Evolution de l'art
geschiedenis
-
Gast≠vrij
gastvrijheid
-
Geluidswandeling IJburg
geschiedenis
-
Hollow Land
geschiedenis
-
Huisstijl
geschiedenis
-
Identiteitbouwer
geschiedenis
-
IJBOARD
geschiedenis
-
IJboot
instante stedelijkheid
-
IJbuild
geschiedenis
-
Kunstboom
instante stedelijkheid
-
Leesjeblauw
instante stedelijkheid
-
M2M Radio
gastvrijheid
-
Motel Out of the Blue
instante stedelijkheid
-
Parade der Stedelijkheid
instante stedelijkheid
-
Periscoop
instante stedelijkheid
-
Proeflokaal
instante stedelijkheid
-
Project Johan Siebers
gastvrijheid
-
Publieke moestuin
instante stedelijkheid
-
Pump Up The Blue
instante stedelijkheid
-
Rondleiding door de stilte
geschiedenis
-
Schaduwcurator
gastvrijheid
-
Schoolmaken
instante stedelijkheid
-
Sing for your supper
gastvrijheid
-
Socially Yours
gastvrijheid
-
Spreekuur
instante stedelijkheid
-
Stedelijk in de stad
gastvrijheid
-
Think Tank
geschiedenis
-
Van pionieren tot wonen
geschiedenis
-
ZIJ-Power
geschiedenis
-
ZZP krant
geschiedenis
Bewoners & bewerkers
-
Bart Janssen
Landschapsarchitect (Nederland, woont en werkt in Arnhem)
-
Cesare Pietroiusti
Kunstenaar (Italie, woont en werkt in Rome)
-
Cheikh Sakho
Schilder (Senegal, woont en werkt in Amsterdam)
-
Daniela Paes Leao
Kunstenaar en filmmaker (Portugal, woont en werkt in Amsterdam)
-
Dennis Kaspori
Architect (Nederland, woont en werkt in Rotterdam)
-
Dennis Straat
Stadsdeelwethouder Zeeburg
-
Elke Krasny
Curator (Oostenrijk, werkt en woont in Wenen)
-
Eveline de Munck Mortier
Beeldend kunstenaar (Nederland)
-
Floris van Heijnsbergen
Beeldend kunstenaar (Nederland)
-
Frida
Beeldend kunstenaar
-
Herve Paraponaris
Beeldend kunstenaar (Frankrijk, woont en werkt in Rotterdam)
-
Het Blauwe Huis
-
Howard Chan
Kunstenaar/directeur The AiR Association Limited (China, woont en werkt in Hong Kong)
-
Igor Dobrocic
Theatermaker/programmadirecteur ECF (Servië, woont en werkt in Amsterdam)
-
Igor Roovers
Programma manager Projectbureau IJburg
-
IJburg TV
www.ijburgtv.nl
-
Inga Zimprich
Kunstenaar and kunsttheoretica (Duitsland, woont en werkt in Maastricht / Ukraine)
-
Ingrid Meus
Kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Den Haag)
-
Jeanne van Heeswijk
Beeldend kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Rotterdam)
-
Jo van der Spek
Radiomaker (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
-
Johan Bakker
Bewoners IJburg, initiatiefnemer van De Boekenkas
-
Johan Siebers
Filosoof (Nederland, woont en werkt in Londen)
-
Joost Grootens
Kunstenaar en vormgever (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
-
M7red (Mauricio Corbalan + Pio Torroja)
Architecten (Argentinië, wonen en werken in Buenos Aires)
-
Marcel Möring
Schrijver (Nederland, woont en werkt in Rotterdam)
-
Marianne Maasland
Kunsthistoricus (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
-
Marthe van Eerdt
Bewoner IJburg, Initiatiefnemer kinderbibliotheek Leesjeblauw
-
Nicoline Koek
Kunsthistorica, ondernemer en initiatiefnemer Bloemen voor IJburg
-
Nuno Sacramento
Schaduwcurator (Portugal, woont en werkt in Lissabon)
-
Orgacom
Kunstenaars en cultureel intermediair (Nederland, wonen en werken in Amsterdam en Istanbul)
-
Peter van Keulen
Bewoner IJburg, initiatiefnemer van IJboot
-
Pilot Publishing (Ella Gibbs + Amy Plant)
Kunstenaars (Engeland, wonen en werken in Londen)
-
Roé Cerpac
Beeldend kunstenaar (Israël, woont en werkt in Amsterdam)
-
Rudy Luijters
Beeldend kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Brussel)
-
Sarah van Sonsbeeck
Kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
-
Silvia Russel
Beeldend kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
-
Silvia Russel
Beeldend kunstenaar (Nederland, woont en werkt in Amsterdam)
-
Sonia Boyce
Kunstenaar (Engeland, woont en werkt in Londen)
-
soundtrackcity
Soundtrackcity Amsterdam
-
Stedelijk Museum
Stedelijk Museum Amsterdam
-
Tere Recarens
Kunstenaar (Spanje, woont en werkt in Berlijn)
-
Transparadiso (Barbara Holub + Paul Rajakovics)
Kunstenaar & stedenbouwkundige/architect (Oostenrijk, wonen en werken in Wenen)
-
Usha Mahabiersing
Bewoonster IJburg, initiatiefnemer van de Blauwe Huis Cinema
-
Yane Calovski
Kunstenaar en schrijver (Macedonië, woont en werkt in Skopje)
sluiten
Van autobanden tot haspels en wasmachines, bureau 2012 Architecten bouwt met afgedankte materialen uit de directe omgeving.
Op Het Blauwe Huis in IJburg staat sinds kort een ‘Recycloop’. Het rechthoekige object, gemaakt van afgedankte aanrechtbladen, doet dienst als podiumbar. Tegelijk wordt water opgevangen voor de tuin van Het Blauwe Huis. De Recycloop is het werk van het Rotterdamse 2012 Architecten, dat eerder in Amsterdam een ingenieuze machine maakte voor het Robodockfestival in Noord. Bezoekers moesten zich bij binnenkomst direct een weg zien te banen door een veelheid van bewegende delen. Het zijn maar enkele voorbeelden van het bureau dat zoveel mogelijk afvalmateriaal verwerkt.
In Enschede bouwt Jan Jongert (36) – die het bureau samen met de architecten Jeroen Bergsma en Cesare Peeren leidt – een villa waarvan 75 procent bestaat uit materiaal dat door anderen al lang tot afval was gedegradeerd. Jongert: “Veel materialen die we nu als afval zien, zijn al iets, maar je moet het wel zien. Dat is onze creatieve uitdaging, namelijk iets wat waardeloos lijkt, opnieuw waarde te geven.”
Volgens Jongert is Nederland goed in recyclen en vindt ongeveer tachtig procent van het Hollandse afval een nieuwe bestemming. Toch vindt hij dat de tijd rijp is om een volgende stap te maken. Het in de fabriek recyclen van afval betekent nog steeds dat veel kostbare energie verloren gaat en brengt onnodige milieuvervuiling met zich mee. “Het direct gebruiken van materialen uit de omgeving is goed voor het milieu, want de materialen hoeven niet tig keer vervoerd, versnipperd en opnieuw gefabriceerd te worden.”
Een opdracht begint met het maken van een ‘oogstkaart’. “We geven op een kaart aan wat we in de omgeving kunnen vinden.” Regelmatig krijgt het bureau ook tips over ongebruikt materiaal, zoals onlangs met twee cockpits van F-16’s. Die gebruiken de architecten voor een speeltuin. Wieken van moderne windmolens vertonen na een jaar of tien scheurtjes. Volgens Jongert prima materiaal, ‘omdat ze goed te verzagen zijn’. Het zoeken naar ‘restmateriaal’, hoeft niet te betekenen dat de bouw van een huis langer duurt. Omdat het uiteindelijke resultaat voor een deel afhangt van het materiaal dat in de omgeving voor handen is, is het echter niet altijd van tevoren helemaal duidelijk hoe een gebouw eruit komt te zien. Dat zorgt soms voor veel puzzelwerk om toch aan het bouwbesluit te kunnen voldoen, de wetgeving die eisen aan woningen stelt.
Toch zijn het vooral de kosten die bepalend zullen zijn, ook al hoeft de manier van werken volgens Jongert niet per se duurder te zijn dan nieuwbouw. “Als bedrijven blijven betalen om hun afval kwijt te kunnen en wij kunnen daarmee bouwen, dan kun je daarmee bij wijze van spreken dikke kasteelmuren maken in plaats van de zuinige dunne wanden die we tegenwoordig bouwen.” Jongert wil zijn manier van werken ook in de stedelijke vernieuwing inzetten. Daar is direct veel materiaal voor handen. Naoorlogse woonblokken zoals die ook in Amsterdam gesloopt of vernieuwd worden, kunnen met afval aan de huidige wooneisen aangepast worden. Jongert denkt dan bijvoorbeeld aan het toevoegen van erkers met behulp van weggegooide kunststofkozijnen. “Als het efficiënt aangepakt wordt, dan kan een hele stad een cyclisch geheel worden, dan kan sloopmateriaal van de ene wijk in de wijk ernaast gebruikt worden.”
“De gebouwen en objecten die wij maken zijn op een gegeven moment ook weer afval. De uitdaging is, zo te ontwerpen dat we de materialen die we gebruiken, gemakkelijk weer op een andere manier kunnen gebruiken.”
www.superuse.org
Joost Zonneveld
Het Parool, 20 augustus 2007
sluiten
Van sloopmateriaal kun je zo'n beetje alles bouwen
Van autobanden tot haspels en wasmachines, bureau 2012 Architecten bouwt met afgedankte materialen uit de directe omgeving.
Op Het Blauwe Huis in IJburg staat sinds kort een ‘Recycloop’. Het rechthoekige object, gemaakt van afgedankte aanrechtbladen, doet dienst als podiumbar. Tegelijk wordt water opgevangen voor de tuin van Het Blauwe Huis. De Recycloop is het werk van het Rotterdamse 2012 Architecten, dat eerder in Amsterdam een ingenieuze machine maakte voor het Robodockfestival in Noord. Bezoekers moesten zich bij binnenkomst direct een weg zien te banen door een veelheid van bewegende delen. Het zijn maar enkele voorbeelden van het bureau dat zoveel mogelijk afvalmateriaal verwerkt.
In Enschede bouwt Jan Jongert (36) – die het bureau samen met de architecten Jeroen Bergsma en Cesare Peeren leidt – een villa waarvan 75 procent bestaat uit materiaal dat door anderen al lang tot afval was gedegradeerd. Jongert: “Veel materialen die we nu als afval zien, zijn al iets, maar je moet het wel zien. Dat is onze creatieve uitdaging, namelijk iets wat waardeloos lijkt, opnieuw waarde te geven.”
Volgens Jongert is Nederland goed in recyclen en vindt ongeveer tachtig procent van het Hollandse afval een nieuwe bestemming. Toch vindt hij dat de tijd rijp is om een volgende stap te maken. Het in de fabriek recyclen van afval betekent nog steeds dat veel kostbare energie verloren gaat en brengt onnodige milieuvervuiling met zich mee. “Het direct gebruiken van materialen uit de omgeving is goed voor het milieu, want de materialen hoeven niet tig keer vervoerd, versnipperd en opnieuw gefabriceerd te worden.”
Een opdracht begint met het maken van een ‘oogstkaart’. “We geven op een kaart aan wat we in de omgeving kunnen vinden.” Regelmatig krijgt het bureau ook tips over ongebruikt materiaal, zoals onlangs met twee cockpits van F-16’s. Die gebruiken de architecten voor een speeltuin. Wieken van moderne windmolens vertonen na een jaar of tien scheurtjes. Volgens Jongert prima materiaal, ‘omdat ze goed te verzagen zijn’. Het zoeken naar ‘restmateriaal’, hoeft niet te betekenen dat de bouw van een huis langer duurt. Omdat het uiteindelijke resultaat voor een deel afhangt van het materiaal dat in de omgeving voor handen is, is het echter niet altijd van tevoren helemaal duidelijk hoe een gebouw eruit komt te zien. Dat zorgt soms voor veel puzzelwerk om toch aan het bouwbesluit te kunnen voldoen, de wetgeving die eisen aan woningen stelt.
Toch zijn het vooral de kosten die bepalend zullen zijn, ook al hoeft de manier van werken volgens Jongert niet per se duurder te zijn dan nieuwbouw. “Als bedrijven blijven betalen om hun afval kwijt te kunnen en wij kunnen daarmee bouwen, dan kun je daarmee bij wijze van spreken dikke kasteelmuren maken in plaats van de zuinige dunne wanden die we tegenwoordig bouwen.” Jongert wil zijn manier van werken ook in de stedelijke vernieuwing inzetten. Daar is direct veel materiaal voor handen. Naoorlogse woonblokken zoals die ook in Amsterdam gesloopt of vernieuwd worden, kunnen met afval aan de huidige wooneisen aangepast worden. Jongert denkt dan bijvoorbeeld aan het toevoegen van erkers met behulp van weggegooide kunststofkozijnen. “Als het efficiënt aangepakt wordt, dan kan een hele stad een cyclisch geheel worden, dan kan sloopmateriaal van de ene wijk in de wijk ernaast gebruikt worden.”
“De gebouwen en objecten die wij maken zijn op een gegeven moment ook weer afval. De uitdaging is, zo te ontwerpen dat we de materialen die we gebruiken, gemakkelijk weer op een andere manier kunnen gebruiken.”
www.superuse.org
Joost Zonneveld
Het Parool, 20 augustus 2007
sluiten
sluiten
Pers/Artikelen
-
- Locating the Producers - Paul O'Neill
- Public Art Online: The Blue House by David Drake
- Middenstand op IJburg tot bloei gekomen
- Eten voor het goede doel op IJburg
- De openbare ruimte moet weer van ons allemaal worden
- Middenstand op IJburg tot bloei gekomen
- Buitenkunst - Amsterdam
- Van sloopmateriaal kun je zo'n beetje alles bouwen
- The Blue House
- Particulier initiatief helpt IJburg aan gemeenschappelijke voorziening
- (Z)IJ-power: vrouwen netwerken in IJburg
- Sakho schildert trauma van zich af
- Uitkijkpost - inkijkpost
- A home for nonconformity
- Creatieve broedplaats in nieuwbouwwijk
- Chewing the fat
- Cultuur en ontmoeting in Het Blauwe Huis
- Teatro del chat, justo para el siglo XXI
- Rozengeur
- Mijn kunst is gemeenschapskunst
- Blauwe Huis op IJburg moet broedplaats zijn
- Jonge moeders
- Brief door Tanja Karreman / Letter by Tanja Karreman
- Kunst op IJburg
- Kunst redt leegstaande villa